Förlossningsbrev

Ska jag skriva eller inte? Har googlat lite på det och visst kan det vara bra, men jag hade tänkt mata sambon med all info om hur jag vill ha det... Men så skojjade vi lite, tänk om han svimmar då, vem ska då föra min talan?!

Hittade lite info om vad som kan vara med i ett förlossningsbrev  (taget från blimamma.se):

  1. Börja först med att skriva ditt namn och personnummer, samt namn på pappan. Det är många föderskor som kommer samtidigt och det kan hända lätt att ditt brev blandas med andras brev eller andra paper på sjukhuset. 
  2. Vad vill du ha som förberedelse inför förlossningen? Vill du ha lavenemang, vill du duscha eller bada (om det är ont om tid så kanske det inte kan uppfyllas, men finns det tid och möjlighet så kanske det går att ordna).
  3. Barnmorskan. Accepterar du att det finns studenter eller praktikanter som kommer och tittar ibland och lär sig under din förlosning eller vill du bli lämnad i fred. Kan du acceptera manliga barnmorskor eller vill du absolut inte ha en sådan?
  4. Vad vill du ha för smärtlindring? En artikel om smärtlindring kommer snart publiceras på "Bli Mamma.se" som ska innehålla för och nackdelar för både dig och bebisen med de olika smärtlindringmetoder som finns. Generellt så måste du välja bland medicinska och naturliga smärtlindringsmetoder. Bland naturliga smärtlindringsmetoder kan du välja bland andning och avslappning, dusch och bad, massage, TENS och akupunktur. Till medicinska metoder räknas lustgas, epidural blockad, spinal bedövning, bäckenbottenbedövning, livmoderbedövning (även kallad för PCB) och petidin eller morfin. Läs gärna genom för och nackdelarna och välj vad du skulle vilja i första hand och vad du kan tänka dig överväga. Glöm inte att skriva ner de allergier eller reaktioner mot bedövning som du känner till att du haft.
  5. Vilken ställning vill du föda i? Du kan så klart ändra dig om du ser att det känns bekvämare att krysta i enn annan position men det ändå är bra att du har en utgångspunkt för det. Vanliga ställningar som man krystar i är hukande ställning (du kan tom välja att ha din partner bakom dig att luta dig mot, framptböjd ställning, liggande på rygg, knästående lutad över en saccosäck/sängkanten, gåstol, sackosäck och förlossningspall.
  6. Är du orolig för att spricka? Då kan det vara värt att du skriver att du vill ha tydliga instruktioner från barnmorskan för att undvika det. Hon kan ge dig råd om vilken ställning du bör inta för att minska risken att spricka osv. Hon kan också med tryck eller bedövningsspray mot mellangården (perinealskydd) minska risken för bristningar och minska smärtupplevelsen för dig.
  7. Vad vill du ha för smärtlindring om du ändå spricker? Kan du tänka dig få spruta i underlivet eller vill du helst ha en bäckenbottenbedövning. Vill du ha självupplösande tråd?
  8. Vad skall man göra med bebisen när den är redan ute? Vill du ha den direkt på magen? Vill du att din partner ska ta emot den? Vill du att han ska klippa av navelsträngen? Vill du ha en mysig stund alla tre efter att bebisen är född, helt ensamma i lugn och ro?
  9. Vem skall ta beslut om du inte kan? Det är viktigt för barnmorskan att veta vem att vända sig till i fall det finns val och du är för trött för att fatta beslut. Bäst i de stunderna är att lämna rätten till pappan om han känner till vad du vill och om du känner dig trygg med hans beslut.
  10. Kommer du på något mer som du känner är viktigt eller du känner dig orolig för? Glöm inte att skriva det. Det är bättre med en sak för mycket än för lite.

Glöm inte att avsluta ditt förlossningsbrev med något positivt till personalen, i stilen: Jag hoppas att ni tillsammans med oss vill göra vårt barns födelse till ett positivt minne som vi aldrig kommer glömma.


Hmm får helt enkelt bara skriva svar på frågorna och sen formulera om det till ett brev...

Någon som skrivit ett sånt här brev eller funderar på att göra det?


Kommentarer
Postat av: Tora

jag bloggade nyligen om det. Jag har skrivit ett då jag vill vara säker på att det jag vill att de ska veta verkligen kommer fram. Litar inte på att sambon kommer minnas allt (ja jag är ett kontrollfreak!) ;)



Min BM sa att om man är orolig inför förlossningen så kan det vara skönt att veta att man har skrivit ned sina önskemål och det håller jag verkligen med om.

2010-09-29 @ 21:11:45
URL: http://glitterfjolla.blogg.se/
Postat av: Fröken M

jag skrev aldrig något, bara några korta punkter om vad jag var rädd för osv...



Kika in hos mig och tävla om en super härlig klippan filt, den skulle passa dig och bebben ;)

kram

2010-09-29 @ 21:44:31
URL: http://frokenmela.se
Postat av: I väntan på Liten - Gravid i vecka 26

Ja men eller hur, sen när bebis är här kommer man absolut inte orka med massa spring här hemma :) Recept hittar du här:http://www8.cs.umu.se/~marie/privatSida/recept/DumleKakor.htm



Jag hade extra dumle och även daimkulor i, jättegott! :D

2010-09-30 @ 10:21:29
URL: http://madeleiene.blogg.se/
Postat av: Emma och Bea

Var med att tävla om längre ögonfransar!! (Neulash)



/ Emma och Bea!

2010-09-30 @ 10:34:32
URL: http://tjugotredje.blogg.se/
Postat av: emma

jag skrev aldrig något. man visste ju ändå inget om typ vilken ställning och så. man kan ju skriva ett till andra barnet isf för då vet man ju hur det går till.

2010-09-30 @ 14:34:24
Postat av: DONKEN

jag skrev ett men väldigt kortfattat., skrev att jag vill ha lustgas o ryggbedövning, och INGA MANLIGA människor där inne, utom min egen karl.

Jag var jävligt hård på den biten. ;)

och ska man ha ryggbedövning (det vill du ha-tro mig! det är som att först har man värkar och tror att man ska dö, man längtar bara efter att allt är över, mna vill inte vara med mer). sen när man fått ryggbedövning, så käns värkarna som smpå sammandragningar. magen spänns och man känner det men det gör inte det minsta ont längre. Så jävla skönt är det... )



ryggMÄRGsbedövning är ju nåt helt annat, och de rekooemnderar de ju bara om man ska gör aks, efetrsom benen förlamas o man inte riktigt kan krysta ordentligt då.



håhh, det var det ja. nu måste jag svara på din kommentar med. men den kommer bli lika lång... förbered dig på en roman nu ;)

2010-09-30 @ 15:50:52
URL: http://donkens.blogg.se/
Postat av: DONKEN

joooooh, må bra gör jag icke i denna graviditete. jo jag kräks inte så mkt denna gången, men det är nog också det enda som är bra. haha! Jag är sur som fan jämt, och när jag är glad så får jag inte vara det särskilt länge.

irriterar mig på allt, tar illa upp av folk, för FOLK har inte vett o hålla käft eller va snälla.

foglossning började komma i vecka 12, dvs snart tre veckor sen, och nu är den nog ett faktum. den har ju inte minskat, iaf.



så ja, lite galla kan jag nog spy ut om denna graviditet... jag längtar som fan till februari!

slippa må så här, och bara bebismysa med bebisen och vincent. han sk ju bli storebror, lille gosingen då! <3

(ja nu känner jag lipen är på G igen ba för de blev känslosamt här..) bäst jag slutar...



måste bara säga att jag fick ett brett jävla FETEsmajl när jag läste din kommentar! så himla varm i hjärtat blev jag! DET är vad jag kallar feedback på vad man skriver! TACK! :D

2010-09-30 @ 15:57:24
URL: http://donkens.blogg.se/
Postat av: ulrica

Tycker absolut du ska skriva ett sånt brev gums! Hade definitivt jag gjort- i minsta detalj, haha =)

2010-10-01 @ 23:36:43
URL: http://ulricalovisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

ja skrev aldrig något, o om ja gjort de så hade de inte varit till någon nytta då de va dax att krysta så fort ja kom in, allt dehär me att testa massa saker som bla, bada o duscha o kanske akupunktur o testa lustgas blev de inget av. o innan vi visste ordet av så va hon ute! (de där lät lite för enkelt, kan ju tillägga att ja skrek en del o de gjorde väldans ont) kroppen sa åt en va man skulle jö, o sen va de bara att hänha med på åkturen!

2010-10-02 @ 01:28:22

Va sa du?:

Namn:
I will be back!

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Skriv här:

bloglovin
Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...