Vällingbarn


Till er med barn som äter/har ätit välling, hur gjorde ni när era bebisar skulle börja med välling? Bytte ni ut alla måltider där ni ammade/gav ersättning när bebisen blev 6 månader eller ersatte ni ett mål i taget?

Meja har nu fått smaka på två sorters välling, ris och havre. Personligen tycker jag havren var godare, men Meja slurpade i sig båda två. Vi har iaf tänkt att ge henne välling innan hon somnar för natten. (Hon verkar inte ha reagerat konstigt i magen av vällingen. Kanske beror på att hon ätit havregröt en tid nu...?)

Jag tycker det känns en aning förvirrande och pressat det här med hennes matvanor. Känns som att hon inte gör annat än äter. Än så länge har jag inte med mig burkmat när vi åker iväg, utan ger det bara när vi är hemma. Men det håller ju inte i längden. 
Hur ser era bebisars måltider ut på en dag?

Vilket bröd ger ni och med vilket pålägg?

Meja är en nyfiken tjej som, om jag hade tillåtit, gärna stoppat mer mat i munnen än den hon år. Men jag är lite nervös över det här med att sätta i halsen. Som en tjej i föräldrargruppen sa: "Jag önskar att jag kunde ge välling till henne livet ut." =)
När kan man ge ärtor och majskorn?

Många funderingar, men vi får väl testa oss fram I guess.

 


Kommentarer
Postat av: Hulda

Inte för att göra dig förvirrad men i Norge ger man inte välling alls. men eftersom jag är svensk och bor här så "får" jag ge välling (köpt i Sverige) men enligt helsesystern ska Melvins huvudföda vara ersättning tills han är 10 månader!!! Kna du tänka dig, han ska alltså i stort sett leva på ersättning så länge. Jag skiter i de norska direktiven och kör enligt svenska (ringde BVC) i sverige och de sa att du kan byta ut ersättnign mot välling. Jag hade börjat med att först kasnke ge 1 dl välling och sedan ersättning efter det i några dagar, kanske t o m blanda ersättning och välling (det gör vi annars äter inte Melvin vällingen). Så här ser vår matdag ut: Frukost: Gröt (en hel portion) och ersättnign därefter (så mycket han vill ha), lunch: mat + ersättning, middag: gröt (en hel portion) och ersättning så mycket han vill, kvällsmat: Välling 1dl och så mycket ersättning han vill. Han klarar sig superbra hela natten på detta, sover mellan 20,30 och 08,00



Bröd har vi inte börjat ge honom, enligt BVC i Sverige sa hon att jag kunde börja de det till midsommar och då typ formfranska i jättesmå bitar utan pålägg. Men hua...vet inte om jag våga...han kan ju sätta i halsen.

Postat av: Carina

Jag tyckte det va lika svårt som du beskriver med Selma.

Men- När hon va 6 mån så slutade jag amma förutom en gång på em vid 3 och sen på natten, efter en vecka till så sluta ja amma på dagen.

Nu har jag även slutat amma på natten, det gjorde jag när hon va 8,5 mån. Tyckte det kändes lagom för oss.

Nu äter hon såhär:

Frukost: 1 portion gröt plus en rund vit rågkaka i småbitar med räkost.

Mellis fm: 1 burk fruktpuré som vi köper i 4-pack som ser ut som typ småyoghurt.

Lunch: I burk barnmat, favvisen är spaghetti! Och vill även sitta och pilla i sig av det vi äter, då ger jag majskorn, makaroner, små korv eller köttfärsbitar.

Mellis em: Samma som fm eller en halv banan mosad.

Middag: samma som lunchen typ.

Kvällen i sängen får hon välling, sen vid 12-2 på natten får hon en välling till när hon vaknar.

Oj va långt det blev, hoppas du blir hjälpt ;)

Hoppas vi kan ses snart!

Kram

2011-06-03 @ 09:22:46
URL: http://tindrasmama.blogg.se/
Postat av: Pauline

Hej svägerska!



William har i stort sett fått samma mat som oss när vi åt, lite pizza, pommes, varmrökt lax m.m :)

Han va runt 6-7 månader när vi va på Öland förra året och han är det inget fel på nu;)) men jag förstår din frustration. Jag slutade amma när Wille va 2 månader sen ersatte jag varje måltid med ersättning och välling på kvällen. Sen blev det mosad banan, leverpastejsmackor, majskrokar, lite olika mellanmål som desertburkarna. Låt henne smaka på allt som ni äter, jag släppte lite på dessa spärrar och då blev allt mycket lättare och roliga :)

Lycka till!! Kram

2011-06-03 @ 09:38:39
URL: http://httpCo. www.sommarbarn.superblog.se
Postat av: Sandra - mamma till Viktor

Hej :)

När jag slutade amma så åt Viktor annan mat på dagen så att säga, Jag ammade bara han på kvällen innan lägg dax och på natten. Så när jag slutade amma honom helt då byte jag bara ut de målen som jag fortfarande ammade honom på. Så välling får han på kvällen och som första mål på morgonen/natten han vaknar oftast vid 5 tiden.



En typisk dag:

Frukost-gröt

Lunch-burkmat/hemmalagad

Mellanmål-fruk/smörgås mm

Middag-burkmat/hemmalagad

Kvällsmat-välling

Nattmål-välling

Sen självklart blir det lite smakprov där i mellan eller mer mat/frukt om han vill ha.



Hoppas att det hjälpte lite och kom ihåg att alla gör vi olika så kombinera ihop nått som passar er :) allt detta måste ju vara så mycket enklare med barn nr 2!

Kram!

2011-06-04 @ 20:35:45
URL: http://sandraivaninoka.blogspot.com/

Va sa du?:

Namn:
I will be back!

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Skriv här:

bloglovin
Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...