Kan jag få be om lite hjälp tack?


Vet inte hur många morsor jag når ut till med min blogg,
men här kommer ett litet rop på hjälp.

Hur gör/gjorde ni med sovrutinerna?

Asså jag går fan snart av på mitten!
Lillan sover sitt långa pass på natten, MEN inte förrens tidigast halv tre.
Innan dess är hon inte nöjd och ganska kinkig.
Jag vill få henne att somna vid tolv och utan krusiduller.
Är det för mkt begärt av en 4 veckors bebis?

Hur mkt sov er bebis under dagen?
Hade ni några speciella läggningsrutiner?

Vi känner oss mest förvirrade nu...

I natt testade vi blanda i lite ersättning tillsammans med bröstmjölk i flaska.
Men tror hon var så trött/upprörd/hungrig att flaskan bara blev ett stressmoment.
Hon fick tutten lite först, sen flaskan och en timme senare tutten igen.
SEN, kl 04, sov hon hela natten och fram till 10.30!
MEN brevid mig i sängen... PUH!

Sova när hon sover? Ja, jag försöker så gott det går.
Men dagspassen är inte så långa att jag hinner komma till ro.
På kvällen är det lättare när älsklingen tar över.
Men vips ska jag vakna två timmar senare till en skrikande hungrig bebis.

Skönt att skriva av sig lite. "Klagar" gärna inte öppet,
för då låter det som att man trodde det skulle vara en dans på rosor
att bli förälder. Det trodde inte jag, men jag trodde däremot att jag skulle
ha mer aning om hur man gör...



Idag är det återigen sjalen som är räddningen.
Dock lite svårt att sova när hon sover hängandes i den!





Kommentarer
Postat av: jennie

hade inga sov rutiner alls förens efter 2 månader o inte ens då va de något att lita på, vid 4 månader började de bli "bra"

calla brukade förhoppningsvis lägga sig mellan 00-02 o då va ja jätte nöjd, hon brukade sova ett längre pass på kvällen men sen ville hon upp o va vaken några timmar innan hon fortsatte sova.. ja fattar inte hur andra lyckades får rutiner tidigt. själv gjorde ja som bebisen sa o de va inte likt från dag till dag, så de fanns inte så mycket att be för. man kan inte direkt tvinga en så liten att sova när dom bara vill äta o komma upp.. men när hon väl somnade så kunde hon sova länge ex 02-12 så sova fick ja men planera va ju ett kapitel försäg!..

2011-01-07 @ 14:11:55
Postat av: emma

oj det var sent hon somnar. Om jag var du så skulle jag provat nu i helgen att väcka henne vid sju eller åtta på morgonen. då vänder hon kanske tillbaka lite på dygnet. värt att prova när det är helg om antagligen kim är hemma och att ni kan sova i skift, om du förstår vad jag menar.

2011-01-07 @ 14:21:08
Postat av: Sandra - mamma till Molly

Min dotter Molly, som nu är 7 månder hade inga riktiga rutiner förens vid 3 månaders ålder. Innan det sov hon när hon ville och var vaken när hon ville. Visst vi försökte styra henne lite och ibland gick det och ibland inte.

Molly fick bröstmjölk första månaden och sov väldigt dåligt. Hon vaknade varannan timme och skrek! Vid 1 månaders ålder övergick vi till ersättning och Molly blev mer mätt och sov bättre. Vid tre månaders ålder sov hon 7 timmar i streck på nätterna. Nu vid 7 månaders ålder somnar hon vid 22-23 och sover till 10 på morgonen, jag klagar inte så speciellt mycket nu om dagarna ;)



Och du, det är heeelt okej att klaga öppet! Ju mer du pratar om med ju mer kommer du få höra andras situationer. När jag väntade Molly pratades det bara om hur underbart amning är, hur bra allt annat är och så vidare. Men när väl Molly kom grät jag hela första månaden av stress för amningen fungerade inte. Hon sov inte så mycket och skrek. Ja allt var precis tvärtemot vad jag hade trott. Visst jag trodde inte att det var en dans på rosor men inte SÅ jobbigt som det nu blev för oss i början. När jag nämde det här för en på öppna förskolan berättade alla helt plötsligt om hur jobbigt deras första tid var med barnet. Jag blev helt stum eftersom jag som setat där på öppna förskolan i flera veckor och lyssnat på deras berättelser om förlossningen, första tiden och så vidare trott att de haft det så bra som de sagt. Men tydligt var det ju inte så!

2011-01-07 @ 14:36:37
URL: http://surrovich.blogg.se/
Postat av: Anonym

Som övriga skriver så går det inte att ha några rutiner på så små barn. Prova efter 2 månader, annars brukar det falla sig naturligt. Nu är det bara att hänga med....tyvärr.

2011-01-07 @ 17:54:16
Postat av: AKP

Att väcka en liten bebis ska man ABSOLUT INTE göra så det avråder jag dig verkligen.

Min dotter var lika, somnade sent sent det finns inte mycket att göra. Jag lovar att det blir bättre =)

2011-01-07 @ 18:15:28
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Sömnen är väl en av de största problemen när man har små barn... Iallafall enligt mina erfarenheter ;-)

Först vill jag bara säga att alla barn är olika och det finns inget rätt sätt att göra på. Själva har vi försökt med att dra ner sovandet på dagarna när nattsömnen inte varit så lång. Detta har kanske krävt lite extra tålamod på dagarna och mycket extra uppmärksamhet för att hålla dottern eller sonen pigg och glad istället för att somna. Sen är det ju också som flera skrivit så mycket lättare ju äldre barnet blir. Rutinerna blir mer fasta och förhoppningsvis hittar du snart en mer behaglig dygnsrytm. En sak jag dock kan rekommendera och som vi gjort med våra barn är att försöka få in dem på liknande dygnsrytm som oss själva, dvs att de vaknar när vi går upp. Jag känner själv att det är skönare att få lite egentid på kvällen och sen gå upp tidigt, än tvärtom. Men det är ju helt individuellt!

Sist vill jag bara skriva att du ska försöka att inte stressa (inte så lätt jag vet), sov när tillfälle ges och ha inte för höga krav på dig själv. Det kan vara svårt eftersom det lätt kan kännas som att alla andra är så perfekta, men det är de inte!! Lycka till! Kram

2011-01-08 @ 08:54:37
Postat av: ulrica

Inte mycket jag kan hjälpa till med här känenr jag men du verkar fått en hel del bra svar. det blir säkert bättre snart gumman =) men jag förtår att det måste vara jobbigt med sömnen, och till mig får du gärna klaga! Du ställde upp och lyssnade på mig när jag hade min period med sömnproblem och var även snäll och sov över med din kattallergi för att jag skulle kunna sova lite- glömmer aldrig det! Så ring mig och klaga på =) KRAM!

2011-01-09 @ 00:10:36
URL: http://ulricalovisa.blogg.se/
Postat av: Sandra - mamma till Viktor

Åh vad jag känner igen mig jag vill också ha rutiner tidigt men tyvärr är det inte super lätt! Det är först nu vid 4 nästan 5 månader som han har börjat får rutiner och lägger sig vid 9 tiden och så får han oftast sitt natt mål vid 3-4 tiden då jag helammar honom så sover han inte så länge. Men dem säger att dem första tiden så har barnet oftast samma dygnsrytm som den hade i magen och det stämmde verkligen in hos mig. Men jag har gjort som vana att typ alltid vid samma tid om vi är hemma säga att "Nu ska vi ta på oss pyjamas och sen sova" vet inte om det har hjälpt men det är ju en vana som jag tror att han uppfattar! Lycka till! Kram

2011-01-09 @ 00:15:16
Postat av: Ida

Min dotter är lite mer än en månad nu och det är först på senaste som sovningen blivit bättre. Nu äter hon vid kl: 11 på kvällen och vaknar sedan för nästa mål runt kl: 6. Så det känns kanon! Att inte få sova tar verkligen knäcken på en...

2011-01-11 @ 13:42:19
URL: http://chictbyida.blogg.se/

Va sa du?:

Namn:
I will be back!

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Skriv här:

bloglovin
Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...